Svéd húsgolyó


Mostanában olvastam egy pár cikket arról, hogy az IKEA kiadta az éppen regnáló covid vírus miatt a húsgolyójuk receptjét. Aztán ezt cáfolták: nem igaz, ilyet sohasem tennének. Ezek a hírek felkeltették az árdeklődésemet, hogy utánanézzek a receptnek, mert ettem már az áruházban, és ízlett. Nos találtam a svéd húsgolyó receptet, ami kinézetre megegyezett az általam ismert étellel, elkészítettem, és akkor is hasonlított az általam ízlelt ételre. Úgyhogy leírom, ne felejtsem el.

A húsgolyó hozzávalói:
  • 2 evőkanál vaj
  • fél hagyma, apróra vágva
  • fél dl tej
  • 2 nagy tojás
  • 3 evőkanál zsemlemorzsa
  • nagy csipet őrölt szerecsendió
  • őrölt bors
  • csipet cayenne
  • 50 dkg darált marhahús
  • 50 dkg darált sertéshús

Az apróra vágott hagymát a vajon, lassú tűzön dinszteld meg üvegesre, hogy ne barnuljon meg. Miután kész, öntsd egy nagyobb keverőtálba, amibe majd minden belefér a hússal együtt.
Ehhez add hozzá a tejet, a tojásokat, és keverd el. Majd jöhet a zsemlemorzsa és a fűszerek, meg a só. Ezt az elegyet jól keverd össze. Ebbe tedd a húsokat. Keverd alaposan el egy fakanállal. Hígabb lesz a massza, mint egy normál fasírtnál. Takard le fóliával, és tedd a hűtőbe 1 órára, hagy dagadjon a zsemlemorzsa.
A pihentetés után adagold ki evőkanállal, maj görgesd golyóvá a húst. Tedd alufóliával kibélelt tepsíre, és süsd meg előmelegített 210 fokos sütőben 30 perc alatt.

Ezalatt elkészítheted a mártást. Ehhez a hozzávalók:

  • 2 evőkanál vaj
  • 3 evőkanál liszt
  • 3,5 dl húslé, ami lehet maradék leves, vagy langyos vízben feloldott leveskocka
  • fél dl tejszín
  • 1 teáskanál worchester
  • örölt szerencsedió
  • egy csipet cukor
Egy nagy átmérőjű serpenyőben olvaszd fel a vajat, majd add hozzá a lisztet. Mintha rántást csinálnál. Kevergesd, kb. 4 percig, majd öntsd bele a húslevet. Fűszerezd, öntsd bele a worchestert, és forrald fel lassú tűzön. Figyelj arra, hogy ne legyen túl sűrű. Az enyém az lett, de így is finom volt.
A hús süléséig, tedd félre a mártást. Amikor készen van a hús, szedegesd ki óvatosan a tepsiből, és rakd a mártásba. Rázogatva melegítsd össze az egészet.
Én héjában főtt krumplit adtam mellé, amit hámozás meghetergettem foró vajon, és megszórtam kaporral.
Nekem nem volt itthon vörösáfonya lekvárom, az még lehet egy ízfokozó.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések