Aszpikos pácolt hal

Ez egy roppant látványos, és a készítésnél nagy türelmet igénylő étel. Ezért úgy gondolom, hogy csak különleges alkalmakkor: vendégváráskor vagy valamilyen ünnepélyes alkalommal áll neki az ember egy ilyen munkának.
A szépség itt igazán tetten érhető. Talán nem is ennénk meg, ha zavaros lenne az aszpik, ha összefolynának a rétegek. Ezért tart sokáig az elkészítése. Minimum fél nappal előbb, de jobb, ha előző este kezdesz neki és készíted el. Az a biztos. Még mindig főzhetsz virslit, ha nem sikerülne a "műved".
Az aszpikos tálak készítése közben lehetsz a legkreatívabbak. Bármilyen formát és tartalmat kitalálhatsz. Lehet őzgerinc formába önteni, vagy kerek sima tálba, akár kuglóf formát is el tudok képzelni. Készíthetsz többszemélyes, nagyot, de készíthetsz egyszemélyes adagokat is. Persze az még több munka. Az éhes szájak számától is függhet a méret, mert esztétikusabb a kis adag egy-két személyre, és praktikusabb a nagy méretű, több személyre.
Tehetsz bele sonkát, tojást, húst, szalámit, kolbászt, bármilyen zöldségeket, kivéve a paradicsomot, mert az egy nap után megpuhulhat, levet ereszt és elronthatja a látványt.
Kezdésnek tervezd meg az egészet, majd válaszd ki hozzá a formát.
Kend ki vékonyan olajjal, úgy, hogy egy szalvétát, vagy papírtörlőt beolajozol, és az áttörlöd a formát. Ennek a műveletnek két fontos következménye lesz: az egyik, hogy simán kijön a formából, a másik, hogy fényes lesz. A kikent formát tedd mélyhűtőbe, mert nagyon hidegnek kell lennie.
Minden alapanyagot készíts elő, mielőtt kezded főzni az aszpikot. Darabolj, adagolj, stb. Én ehhez a tálhoz a következőket használtam. Hét darab pácolt halat, vagyis ruszlit, három tojást, 18 szem olívabogyó, kb ugyanennyi kapribogyót, négy darab kis méretű csemege uborkát, egy piros kaliforniai paprikát, zellerlevelet. A tál díszítéséhez retket, magozott paradicsomot, amit persze nem lehet kapni, ezt úgy tudod megtenni, hogy a félbevágott paradicsomból teáskanállal kiemeled a magokat, valamint nyers céklát hosszú csíkokra reszelve. A tojást megfőztem, és felkarikáztam. Az uborkát karikára, a paprikát hosszúkás csíkokra vágtam. A halat hátára fektettem, majd a közepe táján a gerince alá nyúltam, megfogtam azt, és egy mozdulattal kihúztam belőle, majd szétterített állapotban a gerincvonalra merőlegesen feltekertem őket.
Az aszpik főzésénél úgy kell eljárni, ahogy a kereskedelmi kiszerelésen olvasható. Annyiban térhetsz el, hogy a vizet ízesíted, amit felhasználsz a főzéshez. Én például a képen látható pácolt halas termékhez használtam a hal kiszedett gerincét, citromot, sót. Fontos az, hogy ne legyen zavaros a lé: mindig szűrd le, majd ülepítsd. Adagoláskor nem szabad felkavarni, csak a lé felszínéről kanalazz! Így marad tiszta, átlátszó az aszpik.
Ezek után jöhet az összeállítás. Önts a formába annyi aszpikot, hogy vonja be körbe teljesen a formát minden oldalról, majd hűts le hűtőszekrényben, most ne a mélyhűtőben. A továbbiakban csak egy-két centis rétegeket rakhatsz a formába egyszerre, majd le kell hűtened, hogy megdermedjen. Fontos, hogy a tál mindig nagyon hideg legyen, a kanalazandó aszpik, meg langyos, mert így nem válnak el egymástól a rétegek. A hozzávalókat gondosan helyezd el ízlésed szerint. Arra vigyázz, hogy a forma alja lesz a majdani étel teteje! Így én a zeller levéllel kezdtem.
Az étel aljára, ami a készítésnél a tetejét jelenti, aszpikos majonéz kerüljön. A kész majonézbe keverj bele aszpikot, és kb egy centis rétegben tedd a kész aszpikos készítményedhez. Az egészet legalább egy órára hűtsd le a hűtőszekrényben.
Tálaláskor pár másodpercre tedd az egészet meleg vízbe, és ügyesen fordítsd ki egy tálra, tányérra. Díszítsd, tedd hűtőbe tálalásig.
Sok sikert az elkészítéshez, bízz magadban!

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések